some randomness from this one insatiable mind…

Monthly Archives: August 2006

Epilog Rindu

Prolog:
Bila bunga-bunga kelayuan =
berguguran=E2=80=A6

Bagaikan pelangi selepas =
hujan reda
Indah berseri mewarnai alam
Beburung =
berterbangan riang berkicauan
Tiada lagi mendung semalam =

Damainya di hati bila terpandang wajahmu
Manis senyuman menghulurkan salam
Lembut tutur bicara =
tersusun bahasa
Hapus sudah titis airmata

C/o
Kenangkan suka dan duka yang dilalui bersama
Indahnya kenangan yang pernah tercipta
Hindarkan =
persengketaan, jernihkan kekeruhan
Bara amarahmu jangan =
dinyalakan

Kasih dan sayang membentuk titian =
rindu
Menghubungkan hati yang lama terpisah
Mengeratkan lagi ukhuwah
Yang lama telah terbina
Bahagia dalam maghfirahNya
Oh=E2=80=A6 indahnya jalinan =
kasih sayang

C/o
Tidak sempurna =
iman, tidak bernama insan
Andai permusuhan dibiar berterusan =

Leburkan keegoan, hulurkan kemaafan
Semoga =
sentosa dalam keredhaan

Epilog:
Tinggal duri-duri yang mencalar melukakan

Advertisements

neway… now im in holiday mode again.. this time around, i’ll =
have 4 weeks for myself.. doing things that i like.. without the need to =
think of academic stuff, which has been torturing me all these while.. =
there is nothing blocking my way for pure bliss of holiday.. nothing and =
nothing and nothing, i guess..

ooo wait.. hmm money is always the problem.. seriously… i =
bought something that i have been dreaming about for quite for a few =
months ago.. and it is so damn expensive.. seriously.. when i say =
expensive, then i mean it.. it’s not the nokia n91, but something =
else… something to do with pictures, viewfinder, tripod, lenses, etc.. =
can u guess?? haha.. some people might call me a crazee guy for spending =
too much pounds on this small but yet sooo damne expensive thing… and =
the ‘thing’ im talking about is the Canon Eos 350D DSLR … im still =
waiting for my new ‘lover’ to reach me… hopefully it will, in a few =
days…

neway.. today i got a parcel from US..at first, i didnt have =
any idea about what was inside it.. and i didnt even imagine to get any =
parcel, since i have not been ebay-ing for quite awhile.. when i opened =
it, there were 5cds in it.. 5 similar cds.. and those cds are Ubuntu =
Operating System cds.. the ones that i ordered from their website.. it =
is free of charge.. all u have to do is to fill the form.. and then wait =
for them to send u the cds.. so.. at this moment im still thinking about =
whether to install a brand new operating system after being so =
comfortable with Windows.. still dont have the answer yet.. but maybe i =
can use multiple OS for now.. before i decide which one is the best… =

btw, Ubuntu OS is an open source OS using LINUX platform.. more =
secure compared to Windows.. and faster..


A Friend …
A
ccepts you as you are.
B
elieves in you.
C
alls you just to say =
“hi.”
D
oesn’t give up on you.
E
nvisions the whole of you (even the =
unfinished parts).
F
orgives your mistakes.
G
ives unconditionally.
H
elps you.
I
nvites you over.
J
ust likes being with you.
K
eeps you close at heart.
L
oves you for who you are.
M
akes a difference in your life.
N
ever judges you.
O
ffers support.
P
icks you up.
Q
uiets your fears.
R
aises your spirits.
S
ays nice things about you.
T
ells you the truth when you need to =
hear it.
U
nderstands you.
V
alues you.
W
alks beside you.
X
-plains things you don’t =
understand.
Y
ells when you won’t listen.
Zaps you =
back to reality.


Pagi 16 Mei 2005, saya dikejutkan dgn beberapa org =
anak murid yg meluru kearah saya. Wajah mereka berseri-seri lalu =
masing-masing menghulurkanbungkusan berwarna-warni. =
“Cikgu…selamat Hari Guru!” kata mereka =
bertepuktangan sambil berlari-lari anak mengelilingi saya. Memang saya =
terkejutkerana sebelum itu tidak pernah saya khabarkan pada anak-anak =
murid tentangtarikh sambutan Hari Guru, apalagi mengingatkan mereka. =
Bagi saya merekaterlalu muda dan belum dapat menilai erti sambutan Hari =
Guru. Rupa-rupanyasaya silap. Tanpa saya menyangka pagi itu meja saya =
dipenuhi pelbagai jenishadiah. Hari itu saya rasakan terlalu indah.Saya =
rasa disanjungi, lalu pipi anak-anak murid saya kucup tanda =
merghargaipemberian dan ingatan mereka. “Terima kasih…bagitau =
ibu, cikgu ucapkanterima kasih, ya!” pesan saya pada Arina lalu =
satu kucupan singgah dipipigebunya. Di sisi Arina, saya lihat Mariam =
tersengih-sengih. “Cikgu…Mariam pun nak bagi hadiah. Tapi tak =
bawa hari ni, lupa. Boleh cikgu, ya?” kataanak kecil itu =
bersungguh. “Tak payahlah Mariam. Tak bagi pun tak apa,cikgu =
bukan minta hadiah, cukuplah Mariam ucap Selamat Hari Guru buatcikgu. =
Itu pun sudah buat cikgu gembira.” Saya cuba memujuknya kerana =
tidakmahu menyusahkan Mariam dan anak-anak murid yang lain.Sebagai =
cikgu, saya tahu serba sedikit latar belakang keluarga mereka.Kerana itu =
saya tidak mahu ada di antara anak-anak murid saya yang bersusahpayah =
menyediakan hadiah, lebih-lebih lagi Mariam. Dia bukan anak orangsenang, =
ibu bapa Mariam membesarkannya hanya dengan meraut lidi, mencaridaun =
getah kering lalu menjualkannya. Sebab itu saya tidak mahu Mariam =
rasabersalah bila melihat teman-teman yang lain memberikan hadiah =
sedangkan diatidak membawa apa-apa. Bagi saya, lebih baiklah d! uit yang =
ada itudigunakan oleh ibu bapa Mariam untuk makan minum keluarganya, =
atau belikanbaju baru untuk Mariam buat menggantikan baju yang kusam dan =
masam dekpeluh.Saya gembira mendidik murid seperti Mariam. Biarpun ibu =
Mariam sudah lamameninggal dunia namun anak kecil itu masih bertuah =
kerana ibu tirinyamenyayangi Mariam tidak ubah seperti anak kandung =
sendiri. Buktinya setiappagi saya lihat anak kecil itu datang ke tadika =
sambil dipimpin ibunya,berjalan kaki sejauh 2 kilometer setiap hari. =
Kalau ada yang bersimpati, ditengah perjalanan ada keluarga murid-murid =
lain akan menumpangkan Mariam.Kalau tidak Mariam akan terus berjalan =
kaki dalam panas gerimis, pergi danbalik. Begitulah setiap hari.Esoknya =
sekali lagi meja saya dipenuhi dgn pelbagai jenis hadiah. Kali inidatang =
daripada anak-anak murid yang tidak sempat memberikannya semalam.Saya =
hanya mampu menggeleng-gelengkan kepala bila mana sambutan Hari =
Gurutahun ini benar-benar meriah. Seperti biasa, ! pagi itu saya berdiri =
dihadapan pintu menyambut seorang demi seorang ibu bapa yang =
datangmenghantar anak masing-masing. Di muka pintu sekolah, saya dengar =
seorangbapa berpesan ; “Hadiah tu bagi kat cikgu tau.” =
Tatkala itu sayabenar-benar tersentuh kerana saya langsung tidak =
menyangka cukup dihargaioleh anak-anak murid yang masih kecil usianya. =
Dari halaman, saya lihatMariam berpimpinan tangan dgn ibunya. Saya =
sambut kedua-dua mereka dgnsenyuman. Sama seperti pagi-pagi sebelumnya, =
Mariam tiba di tabika dgnkeadaan tubuh yg bermandikan peluh.Bajunya =
basah namun kanak-kanak itu tetap ceria, tersenyum seperti =
biasa.”Cikgu! Mariam bawa hadiah untuk cikgu!” =
laungnya sambil ketawa. “Kan cikgudah pesan, Mariam tak payah =
bagi cikgu hadiah,” kata saya lalu mengusaprambut Mariam yang =
bertitisan peluh, dgn rasa kasih yg mendalam. “Takapa….hadiah =
ni best cikgu!” kata Mariam bersungguh-sungguh. =
Mariammeletakkan begnya di atas meja. Pantas jari-jemari comelnya =
membuka zip begsekolahnya yang sudah pudar warnanya akibat dimamah =
cahaya matahari.”Sekejap ya cikgu,” kata Mariah yang =
masih tercungap-cungap kepenatan. Sayalihat Mariam mengeluarkan sesuatu =
dari dalam beg. Dia tersenyum sebaikmenghulurkan segumpal surat khabar =
yang berkecai dalam genggamannya.”Alaaa…koyak pulak, cikgu =
!,” rungut Mariam penuh kekesalan. Matanyamembulat memandang =
saya yang masih setia menantinya. Beberapa anak-anakmurid yang lain =
turut berdiri tidak sabar lihat apa yang Mariam keluarkan.”Apa =
yang Mariam bawa tu?,” saya tanya penuh hairan melihat sesuatu =
yangbulat dibungkus dengan surat khabar lama. Saya dekati anak kecil itu =
lalumenyelak beg yang dibawanya. Di saat itu hati tiba-tiba menjadi =
sebaksebaik melihat 5 biji buah bacang bertindihan dengan buku-buku =
tabikanya.Dada saya ini mula terasa berat, ada air yang mula bertakung =
dikelopaknya.”Cikgu ambillah plastik, rumah Mariam tak ada =
plastik sebab tu mak bungkusdengan kertas. Tapi koyak pulak,” =
katanya li! ncah sambil sebiji demisebiji buah bacang dikeluarkannya =
dari dalam beg sekolah. Gelak tawakawan-kawannya mula kedengaran namun =
Mariam masih tersenyum lalu matanyamerenung saya dengan pandangan yang =
cukup sayu.”Cikgu…cikgu tak suka buah bacang ke?,” =
tanya anak kecil itu bila melihatsaya merenung wajahnya dan 5 biji buah =
bacang yang bergulingan di atasmeja. Saya cuba tahan airmata supaya =
tidak mengalir. Terlalu sebak rasanya.”Takkkk..cikgu…cikgu =
suka sangat. Balik nanti cikgu buat sambal belacanya,” kata =
saya, perlahan. Suara saya bagai tersekat di kerongkong. Dapatsaya lihat =
anak kecil itu mengukir senyum. Saya peluk tubuhnya yang =
masihbermandikan peluh. Tidak dapat saya gambarkan bagaimana anak kecil =
itumembawa 5 biji buah bacang sambil berjalan kaki sejauh 2 kilometer. =
Sayakucup pipinya beberapa kali lalu tidak henti-henti ucapan terima =
kasih sayabisikkan ke telinga Mariam. “Bagitau mak…cikgu suka =
buah bacang. Terimakasih, ya,” ucap saya lagi. Anak k! ecil itu =
mengangguk. “Tengok, Mariampun bagi hadiah kat cikgu =
jugak,” katanya kepada kawan-kawan sambiltersenyum riang. =
“Eleh…buah bacang bukan hadiah. Orang bagi hadiah kenabungkus =
lawa-lawa, bukan dengan kertas koyak.” kata seorang anak murid =
yangmasih tidak mengerti nilai sebuah hadiah yang sebenar-benarnya. =
“Takapa…semua hadiah cikgu suka. Balut lawa atau tidak =
semuanya sama. Cikgu sayang semua anak-anak murid cikgu,” saya =
ucapkan kata-kata itu agar hatidan perasaan anak sekecil Mariam tidak =
terguris.Dapat saya lihat Mariam sekali lagi ketawa lalu bertepuk suka. =
Beberapatitis airmata yang sejak tadi saya tahan, akhirnya tumpah =
dipipi.Cepat-cepat saya mengesatnya bimbang anak-anak kecil yang suci =
dan bersihitu perasan kerana mereka belum dapat menyelami perasaan =
seorang insan yangbergelar guru. Buah bacang pemberian Mariam itu saya =
bawa pulang denganperasaan bangga bercampur hiba. Walaupun ia hanya 5 =
biji bacang, tapihadiah itu amat istimewa. Wajah Mariam,! bajunya yang =
dibasahi peluh dansenyumannya yang ikhlas bermain-main diruang mata =
saya. Tengah hari itusambal belacan buah bacang menjadi santapan kami =
sekeluarga dan semasamenelannya, beberapa titis airmata ini tumpah lagi =
ke pipi. Terima kasihMariam. 5 biji bacang itu merupakan hadiah paling =
bermakna buat cikgu dancikgu tidak akan lupakan sampai =
bila-bila.